Uutiset

Taiteilijan oikeus korvaukseen työstään ei saa vaarantua leikkausten keskellä – Kuvaston lausunto sivistysvaliokunnalle

Kuvasto esittää 250 000 euron lisäystä valtion vuoden 2025 budjettiin taiteilijoiden tekijänoikeuslain mukaisten korvauksien turvaamiseksi. Korvaukset koskevat teosten käyttöä museoiden digitaalisissa kokoelmissa.

Suomessa on tehty viime vuosina merkittäviä investointeja taiteen digitalisaation ja saavutettavuuden eteen. Tämä on mahdollistanut sen, että kansalaiset ovat päässeet tutustumaan museoiden kokoelmiin muun muassa finna.fi-sivuston kautta. Digitaalisesti saavutettavat taidekokoelmat ovat kasvaneet vuosi vuodelta.

Taiteilijoille korvauksen teosten käytöstä näillä digitaalisilla alustoilla on mahdollistanut Kuvaston ja Suomen museoliiton solmima sopimus, jonka piirissä on parhaimmillaan ollut vuonna 2023 noin 32 000 kokoelmiin kuuluvaa taideteosta ja lähes 4000 taiteilijaa. Taiteilijoille on maksettu vuosittain tekijänoikeuskorvauksia kokoelmateosten digikäytöstä. Opetus- ja kulttuuriministeriö mahdollisti sopimuksen rahoituksen, sillä tekijänoikeuskorvaukset eivät sisältyneet itse teosten digitointimäärärahaan.

OKM:n määräraha Kuvaston ja Museoliiton sopimukselle päättyi vuoden 2023 loppuun, minkä seurauksena osa museoista on joutunut irtautumaan sopimuksesta sekä poistamaan alustoilta sisältöä. Keskeinen ongelma on, että museoilla ei ole varoja maksaa taiteilijoille asianmukaisia korvauksia. Tämä vaarantaa kulttuuriperinnön saavutettavuuden ja on ristiriidassa Suomen hallituksen digitalisaatiotavoitteiden kanssa.

Tilanteen korjaamiseksi tarvitaan pitkäjänteinen, kestävä ratkaisu, mitä myös sivistysvaliokunta on omassa lausunnossaan (SiVM 9/2022 vp ─ HE 157/2022 vp) korostanut. Kuvasto on esittänyt valtion talousarvioon 1–1,5 miljoonan euron lisäystä tekijänoikeuslain mukaisten korvausten turvaamiseksi sekä digitaalisten palvelujen mahdollistamiseksi.

Koska ehdotettua lisäystä valtion talousarvioon ei ole saatu, tarvitaan kriisiytyneeseen tilanteeseen ratkaisuja nopeasti. Sen vuoksi Kuvasto on ehdottanut lausunnossaan 9.10.2024 sivistysvaliokunnalle, että eduskunta hyväksyy vuoden 2025 budjettiin 250 000 euroa taiteilijoiden tekijänoikeuskorvausten turvaamiseksi. Tämä mahdollistaa sopimuksen jatkumisen vuonna 2025 ja antaa aikaa pitkäjänteisen ratkaisun hakemiselle. Hyödyt koituvat niin yleisölle, museoille kuin taiteilijoille.

Tutustu Kuvaston lausuntoon kokonaisuudessaan tästä.