Teoshankintoja koskevan Kuvaston selvityksen mukaan vaihtelevat sopimuskäytänteet voivat aiheuttaa taiteilijoissa epävarmuutta. Yhtenäisemmät käytänteet ja koulutus selkeyttäisivät sopimusprosesseja.
Kesällä toteutetun Kuvaston kyselyn mukaan kokoelmiin hankittavien teosten sopimusprosessit kaipaavat selventämistä. Erityisesti tekijänoikeuksiin liittyvät kysymykset saattavat aiheuttaa taiteilijoissa epävarmuutta. Valtaosa kyselyn vastaajista ei ollut sopinut teoshankinnan yhteydessä oikeuksien luovutuksesta. Osa taiteilijoista kertoi kuitenkin kohdanneensa sopimuksia, joissa edellytettiin taiteilijan taloudellisten oikeuksien luovuttamista ilman erillistä korvausta.
”Museo pyysi tekijänoikeuksia, mikä oli minusta törkeää”, eräs kyselyyn osallistunut taiteilija kertoo.
Kysely osoitti, että useimmat taiteilijat eivät muokkaa kokoelman omistajien laatimia sopimustekstejä, vaikka heillä olisi siihen mahdollisuus. Jos vastaajat tekivät muutoksia, ne saattoivat koskea esimerkiksi teknisiä yksityiskohtia kuten installointiohjeita tai teoksen lainaamista näyttelyihin.
Monesti teoshankinnasta ei tehdä sopimusta lainkaan tai myyntisopimuksen laatimisesta vastaa galleria tai muu vastaava välittäjä.
”Minulla ei ole mitään tietoa sopimuksen sisällöstä, mutta olisihan ollut mukava näin jälkikäteen ajateltuna saada jokin dokumentti myyntitapahtumasta/sopimuksesta, eikä vain rahat tilille provisio vähennettynä”, toinen kyselyn vastaaja kommentoi.
Koulutus lisää oikeusvarmuutta
Moninaiset sopimuspohjat ovat yksi syy teoshankintojen vaihteleville sopimuskäytänteille. Kyselyyn vastanneet taiteilijat kertoivat käyttäneensä hankinnan yhteydessä muun muassa Suomen Taiteilijaseuran taideteoksen kauppakirjaa (pdf-tiedosto), AV-arkin sopimusta, itse laatimaansa tai kokoelman omistajan laatimaa sopimusta tai tehneensä suullisen sopimuksen.
”Mitä selkeämmät ’paperit’ sen parempi. Toivoisi että ohjeistuksia ja esimerkkejä olisi hyvin ja helposti saatavilla”, eräs vastaaja toivoo.
”Kyselyn tulokset alleviivaavat tarvetta selkeille sopimuskäytänteille. Yhtenäisten sopimusmallien kehittämisen lisäksi taiteilijoiden sopimuskoulutusta tulee lisätä”, Kuvaston asiakas- ja viestintäpäällikkö Kati Pelkonen arvioi.
Epätietoisuus omista oikeuksista voi johtaa epäreiluihin sopimuksiin. Tekijänoikeusosaamiseen ja neuvottelutaitoihin tulisi siksi kiinnittää huomiota jo taiteilijoiden ammatillisessa koulutuksessa. Toisaalta koulutusta tulisi suunnata ja tarjota myös taiteen välittäjäportaalle, kuten gallerioille.
Tekijänoikeudet säilyvät taiteilijalla
Teosmyynnin yhteydessä sopimuksen laatiminen ei ole välttämätöntä, mutta se on suositeltavaa.
Tekijänoikeudet teokseen säilyvät taiteilijalla, eivätkä siirry ostajalle teoksen myynnin yhteydessä. Ainoastaan taiteilijan näyttämisoikeus raukeaa, kun taiteilija myy teoksensa. Näyttämisoikeuden rauettua taiteilija ei voi saada enää teoksestaan tekijänoikeusperusteista näyttelykorvausta.
Jos taiteilija kuitenkin sopimuksella sopii teoksen käyttöoikeuksien myöntämisestä ostajalle, teoksen hinnan lisäksi on sovittava taiteilijalle maksettavasta erillisestä tekijänoikeuskorvauksesta. Kuvaston taiteilija-asiakkaiden tapauksessa Kuvasto sopii aina kokoelmiin hankittujen teosten digivälittämisestä.
Taiteilijoille ja edesmenneiden taiteilijoiden oikeudenhaltijoille suunnattu kysely teosten hankinnasta kokoelmiin toteutettiin nettikyselynä 7.6.–5.8.2024. Kyselyssä selvitettiin teoshankinnan sopimuskäytänteitä. Kyselyyn vastasi yhteensä 54 taiteilijaa ja oikeudenhaltijaa, joista noin 85 prosenttia kuului Kuvastoon.