Visuaalisten taiteiden tekijänoikeuskorvaukset kääntyivät maailmanlaajuisesti hienoiseen kasvuun vuonna 2024, osoittaa CISACin tuore Global Collections Report 2025. Kasvu ei kuitenkaan jakaannu tasaisesti. Suomi sijoittuu maiden välisessä vertailussa vasta kymmenenneksi.
CISACin julkaisema Global Collections -raportti kertoo, että visuaalisen alan tekijöiden tekijänoikeuskorvauksia kerättiin maailmanlaajuisesti viime vuonna yhteensä 219 miljoonaa euroa (+0,9 %). Kyseessä on kattava, vuosittainen analyysi luovan alan tekijöille maailmanlaajuisesti kerätyistä tekijänoikeuskorvauksista.
Visuaalisten taiteiden korvausmäärä on kasvanut yli 20 prosenttia viimeisen vuosikymmenen aikana. Kasvusta huolimatta tekijänoikeuskorvaukset keskittyvät vahvasti: kaksi kolmasosaa kaikista visuaalisten taiteiden korvauksista kertyy viidestä suurimmasta Euroopan maasta. Erot maiden välillä ovat suuria, erityisesti teosten digitaalisen käytön osalta.
Suomessa visuaalisen alan tekijöille kerättiin vuonna 2024 yhteensä 7 miljoonaa euroa. Luku sisältää Kuvaston ja sisarjärjestömme Kopioston keräämät korvaukset.
Suomessa kerätyt visuaalisten taiteiden korvaukset ovat kaksinkertaistuneet vuodesta 2015, mutta kasvu ei heijastele kansainvälistä muutosta. Kansainvälisessä vertailussa Suomi on sijalla kymmenen. Erityisesti teosten digitaalinen käyttö ei Suomessa tuota taiteilijoille tuloja samassa mittakaavassa kuin muualla Euroopassa.
Ranska edelläkävijä taiteilijoiden digikorvauksissa
Teosten digikäytöstä kerättävät korvaukset kasvoivat maailmanlaajuisesti 30,8 prosenttia vuonna 2024. Valtaosa kasvusta tuli Ranskasta, jossa Kuvaston sisarjärjestö Adagp solmi uuden sopimuksen Metan kanssa.
Sopimus mahdollistaa sen, että taiteilijat saavat korvauksen, kun heidän teoksiaan jaetaan Ranskassa Metan alustoilla, Facebookissa ja Instagramissa. Vuonna 2024 digikäytöstä kerätyt korvaukset kasvoivat Ranskassa peräti 58,2 prosenttia, ja maa kerää jo yli puolet koko maailman visuaalisten taiteiden digikorvauksista.
Saksassa digikorvausten kasvu oli maltillisempaa (+2,6 %), vaikka lisensointimallit kehittyvät maassa nopeasti. Kuvaston saksalainen sisarjärjestö VG Bild-Kunst joutui aloittamaan välimiesmenettelyn, kun sopimusneuvottelut suurten digijättien kanssa kariutuivat.
Suomessa teosten digikäytöstä kerättävät korvaukset ovat huomattavasti pienemmät, eikä kasvu ole seurannut kansainvälisiä esimerkkejä siitä huolimatta, että Suomessa esimerkiksi taidekokoelmien digitalisaatiota on edistetty jo pitkään. Korvausten kertyminen perinteisemmistä lähteistä näkyy tekijänoikeustulojen kokonaiskertymässä: Suomi jää sekä Pohjoismaiden kärjestä (Ruotsi 16 MEUR, Tanska 12 MEUR) että monista Keski-Euroopan maista.
Kopiointi- ja jälleenmyyntikorvaukset merkittävimmät tulonlähteet
Kopiointikorvaukset ovat edelleen visuaalisen alan suurin yksittäinen tekijänoikeustulonlähde. Niiden osuus maailmanlaajuisista korvausmääristä oli 28,4 prosenttia ja kasvua oli vuonna 2025 viisi prosenttia. Pitkällä aikavälillä kopiointikorvaukset ovat kuitenkin laskeneet. Kopiointikorvauksia kertyy visuaalisen alan tekijöille, kun graafisia teoksia – taideteos- ja kuvituskuvia tai valokuvia – monistetaan mekaanisesti tai digitaalisesti.
Kuvataiteilijoiden jälleenmyyntikorvaukset laskivat vuonna 2024 seitsemän prosenttia taidemarkkinan yli 25 prosentin laskun seurauksena. Niitä kertyi silti maailmanlaajuisesti 49 miljoonaa euroa, mikä tekee jälleenmyyntikorvauksesta visuaalisten taiteiden toiseksi merkittävämmän tulonlähteen. Jälleenmyyntikorvaukset perustuvat prosenttiosuuteen teoksen jälleenmyyntihinnasta ja ovat sidoksissa taidemarkkinoiden kehitykseen. Suomessa Kuvasto keräsi jälleenmyyntikorvauksia 247 904 euroa vuonna 2024.
Useat suuret taidemarkkinamaat, kuten Yhdysvallat ja Kiina, eivät vieläkään tunne jälleenmyyntikorvausta, mikä rajoittaa taiteilijoiden tekijänoikeustulojen potentiaalia maailmanlaajuisesti.
CISAC edustaa 228 tekijänoikeusjärjestöä 111 maassa. Yhteensä ne edustavat yli viittä miljoonaa tekijää musiikin, audiovisuaalisen alan, visuaalisten taiteiden, kirjallisuuden ja esittävien taiteiden aloilta. Kuvasto on CISACin jäsen.
Lisää aiheesta CISACin sivuilta.