Uutiset

Taiteilijoiden asemaa vahvistettava – Kuvaston lausunto kulttuuripoliittisesta selonteosta

Kuvasto painottaa lausunnossaan, että tekijänoikeusjärjestelmää sekä luovien alojen asemaa ja rakenteita on kehitettävä niin, että tekijöiden taloudelliset ja moraaliset oikeudet turvataan.

Kulttuuripoliittisen selonteon tarkoituksena on tuottaa tulevaisuuskuva vuoteen 2040 saakka. Selonteossa hahmotellaan keinoja Suomen taide- ja kulttuuripolitiikan pitkäjänteiseen kehittämiseen. Kannatamme selonteon visiota, ja sen tavoitteet vastaavat näkemyksiämme.

Suomella on kasvuvaraa aineettomiin oikeuksiin perustuvien toimialojen kasvussa. Samalla digitalisaatio ja tekoälyn kehittyminen muuttavat luovan alan toimijoiden asemaa vaikeasti ennustettavilla tavoilla. Taiteilijoiden, ja heitä edustavien tekijänoikeusjärjestöjen ja muiden yhteenliittymien, osallisuus on varmistettava alan kasvua edistettäessä.

Taiteilijoiden epätyypillisten työsuhteiden ongelmia on tärkeää korjata. Lisäksi on tärkeää vahvistaa taiteilijoiden asemaa alusta- ja tekijänoikeustaloudessa. Sopimuslisenssijärjestelmää on kehitettävä ja sen rahoitusta vahvistettava.

Pidämme tärkeänä selontekoon kirjattua tavoitetta siitä, että luovien alojen julkinen rahoitus ja rakenteet parantuvat vuoteen 2040 mennessä niin, että luovan talouden osuus bkt:sta kaksinkertaistuu.

Lue Kuvaston lausunto kokonaisuudessaan Lausuntopalvelussa.