Kannanotto: Ilmaisunvapaus ja luovuus ovat tärkeämpiä kuin koskaan

Ukrainan lipun päällä Kuvaston valkoinen tunnus

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on järkyttänyt meitä syvästi. Kuvasto yhtyy kattojärjestönsä European Visual Artists EVAn kannanottoon ja tuomitsee jyrkästi Venäjän sotatoimet Ukrainassa.

Venäjän häikäilemätön toiminta Ukrainassa on järkyttävä rikos ihmisoikeuksia, demokratiaa ja vapautta kohtaan. Tuemme täydestä sydämestämme ukrainalaisia ja kaikkia, joita armottomat sotatoimet ovat viime päivinä koskettaneet.

Tänä synkkänä aikana puolustamme entistä voimakkaammin luovuutta ilmaisunvapautena, joka tarvitsee rauhaa ja vapautta kukoistaakseen. Sodan inhimillisestä tragediasta kärsivät taiteilijat niin Ukrainassa kuin Venäjällä. Tunnemme surua ja huolta myös sodan jalkoihin jäävän ukrainalaisen kulttuuriperinnön puolesta.

Yhdessä kattojärjestöjemme EVAN ja CISACin kanssa osoitamme tukemme ukrainalaisille taiteilijoille, jotka kohtaavat Venäjän voimankäytön kauhistuttavat humanitaariset seuraukset. Rohkaisemme dialogiin, jotta painajainen voi päättyä.

Haluamme ilmaista solidaarisuutemme myös heille, jotka ovat rohkeasti päättäneet tukea rauhaa – heille, jotka vaarantavat vapautensa ja elämänsä protestoidessaan Putinin toimia.

Tuemme rauhaa. #WeStandWithUkraine #NoWar

EVAn kannanotto Ukrainaan