Uutiset

Kuvaston uusi ilme korostaa taiteen vapautta ja taiteilijuutta

Kitin värisellä taustalla on keskellä Kuvaston vihreä, rikottu tunnus, jossa näkyy siveltimellä tehty maalijälki.

Kuvaston visuaalinen ilme on uudistunut. Uuden ilmeen peruselementit ovat Kuvaston klassinen tunnus, vihreän ja kitin sävyt, maali ja iso typografia.

Uudistuksessa Kuvaston logo on muuttanut osittain muotoaan. Alkuperäisen logon ovat suunnitelleet kuvataiteilijat Sasha Huber ja Petri Saarikko. Uudessa logossa on haluttu säilyttää alkuperäinen, tunnistettava muoto ja fontti, mutta tuoda myös Kuvaston nimeä enemmän esille. Uusi logo muodostuu Kuvasto-nimen ja tunnuksen kiinteästä yhdistelmästä. Tunnusta voidaan hyödyntää myös kuvitustarkoituksiin.

– Uudistuksen tavoitteena on ollut yhdenmukaistaa visuaalinen ilmeemme Kuvaston viestintäkanavissa ja eri sovelluksissa. Uudessa ilmeessä olemme halunneet korostaa taiteen vapautta, taiteilijuutta, kommunikaatiota ja avoimuutta, kertoo Kuvaston asiakas- ja viestintäpäällikkö Kati Pelkonen.

Olemme kiinnittäneet huomiota myös saavutettavuuteen, jota pidämme tärkeänä. Verkkosivuilla esimerkiksi värimaailmalla ja kontrasteilla voidaan helpottaa silmäilyä, hän jatkaa.

Kuvaston uudet päävärit ovat vihreä, kitti ja valkoinen, joiden rinnalle on tuotu tehostevärinä vaaleansininen ja aksenttisävynä käytettävä punainen. Uusilla fonteilla visuaalisuutta tuodaan myös tekstin tasolle ja toisaalta parannetaan sisältöjen luettavuutta.

Uuden ilmeen on suunnitellut graafinen suunnittelija Pauliina Vesterinen suunnittelutoimisto Pauhausista. Otamme ilmeen käyttöön vähitellen eri sovelluksissa, ja se on jo käytössä muun muassa Kuvaston nettisivuilla ja somekanavissa.