Visuaalisen alan taiteilijoiden ja oikeudenhaltijoiden tekijänoikeuskorvauksia kerättiin maailmanlaajuisesti yhteensä 208 miljoonaa euroa vuonna 2017. Korvauksissa oli kasvua kaikilla luovilla aloilla, mutta suurinta se oli visuaalisten taiteiden saralla (19 %). Luvut perustuvat kansainvälisen tekijänoikeusjärjestöjen kattojärjestö CISAC:n julkaisemaan tuoreeseen raporttiin.
Kaiken kaikkiaan luovien alojen tekijänoikeuskorvaukset kasvoivat CISAC:n lukujen mukaan maailmanlaajuisesti 6,2 prosenttia. Korvauksia kerättiin yhteensä 9,6 miljardia euroa vuonna 2017. Suunta on positiivinen, sillä korvausmäärä on kasvanut 28 prosenttia vuodesta 2013.
Visuaalisten taiteiden tekijänoikeusmarkkinan kasvu on ollut erityisen nopeaa. Vuodesta 2013 niiden tekijänoikeuskorvaukset ovat kasvaneet hurjat 67,5 prosenttia. Suomessa kehitys on ollut samansuuntainen. Esimerkiksi Kuvaston tekijänoikeuskorvaukset kuvataiteilijoille ovat kaksinkertaistuneet vuodesta 2013. Vuonna 2017 Kuvaston tuotot ylittivät ensimmäisen kerran miljoona euroa.
CISAC:n pääjohtaja Gadi Oronin mukaan raportti osoittaa sen, miten tekijänoikeusjärjestöt tuottavat arvoa miljoonille tekijöille, joita järjestöt edustavat ympäri maailman.
– Järjestöt ovat vastanneet nopeasti muuttuvaan teknologiaan lisensoimalla digipalveluja uusilla, joustavilla tavoilla. Lisäksi järjestöt tekevät työtä parempien lisensointiehtojen ja rojaltien puolesta maksaakseen tekijöille reilun korvauksen heidän työstään, sanoo Oron CISAC:n tiedotteessa.
Kuvataiteilijoiden oikeudet tulee turvata myös digiaikana
Visuaalisten taiteiden tekijänoikeuskorvauksia kertyy raportin mukaan eniten teosten kopioinnista, mutta teosten digitaalisen käytön osuus kasvoi viime vuonna peräti 167 prosenttia. Luku on huikea, mutta silti se edustaa vain 2,3 prosentin osuutta visuaalisten taiteiden tekijänoikeustuloista.
Suurin osa digitaalisesta käytöstä perittävistä tekijänoikeuskorvauksista on peräisin musiikin ja elokuvien striimauspalveluista.
Euroopan unioni on tunnistanut muutoksen tarpeen digitaloudessa, jossa luovan alan tekijät ovat jääneet vaille korvauksia samanaikaisesti, kun verkossa toimivat suuritykset tekevät liikevoittoa tekijöiden sisällöillä. EU:n uuden tekijänoikeusdirektiivin tarkoituksena on paitsi yhdenmukaistaa lainsäädäntöä EU-maissa ja turvata tekijöiden oikeudet, myös vahvistaa digitaalisia sisämarkkinoita.
CISAC:n luvut vahvistavat visuaalisten taiteiden kasvupotentiaalin digitaloudessa. Kuvasto pitääkin tärkeänä, että EU:n lakiuudistuksessa taataan myös kuvataiteilijoille ja muille kuvantekijöille mahdollisuus saada kohtuullinen korvaus teostensa digikäytöstä.
CISAC:n raportin avainluvut:
- musiikin tekijänoikeuskorvaukset kasvoivat 6 % yltäen 8,34 mrd euroon
- audiovisuaalisen alan korvaukset nousivat 6,8 % ollen yhteensä 611 milj. €
- kirjallisuuden korvauksissa kasvua oli 5,2 % ollen yhteensä 227 milj. €
- visuaalisten taiteiden tekijänoikeuskorvaukset kasvoivat 19 % yltäen 208 miljoonaan euroon
Luovien alojen digikäytön avainlukuja:
- kaikkien teoslajien digitaalinen käyttö tuotti yhteensä 1,27 mrd €
- digitaalinen käyttö kasvoi 24 prosenttia edellisvuoteen nähden
- digitaalisen osuus oli 13,2 % kaikista korvauslähteistä
CISAC:n julkaisema raportti vuoden 2017 tekijänoikeuskorvauksista perustuu sen jäsenjärjestöjen keräämiin tekijänoikeuskorvauksiin. Järjestön maailmanlaajuinen verkosto kattaa 121 maata, ja sen jäseninä on 239 tekijänoikeusjärjestöä, jotka lisensoivat luovia sisältöjä ja keräävät korvauksia neljän miljoonan luovan alan tekijän puolesta. Kuvasto on CISAC:n jäsen.
Lähde:
CISAC:n tiedote
Kuvaston tuotot ylittävät ensimmäisen kerran miljoona euroa – kuvataiteilijoille ennätysmäärä tekijänoikeuskorvauksia