Kotimaiset digitaaliset sisältömarkkinat entistä kovempaan kansainväliseen kilpailuun

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut selvityksen, jonka mukaan sisältömarkkinoiden arvo voi monilla osa-alueilla pudota merkittävästikin lähivuosina. Digitaalinen sisältöliiketoiminta tulee kohtaamaan entistä kovempaa kansainvälistä kilpailua, johon tulee vastata laadukkailla tuotteilla. Raportin on laatinut Digital Media Finland Oy, joka selvitti OKM:n toimeksiannosta kotimaisten digitaalisten sisältömarkkinoiden tilannetta.

Selvityksessä ehdotetaan useita toimenpiteitä, jotta suomalainen sisältötuotanto ja sisällöt pystyisivät tulevaisuudessakin kasvamaan:

  • kotimaisia toimijoita tulee kohdella tasaveroisesti eikä rasittaa ulkomaisia kilpailijoita raskaammalla sääntelyllä
  • kilpailijamaissa käytettävät av-tuotantokannusteet tulee ottaa käyttöön myös Suomessa
  • tekijänoikeuskorvausten maksaminen tekijän hallinnassa olevalle yritykselle tulee mahdollistaa
  • verotusratkaisut sekä arvonlisäveron alentaminen digitaalisten sisältötuotteiden osalta

Digitaalisilla sisältömarkkinoilla kasvua voidaan hakea kahdella tavoin: kotimaassa uusia ansaintamalleja hyödyntämällä sekä kansainvälistymällä ja viennillä. Tekijöiden kannalta olennaista on kohtuullinen korvaus oikeuksien käytöstä. Tärkeää on, ettei markkinoilla esiinny niiden arvoon vaikuttavia häiriöitä. Myös verotukseen ja sosiaaliturvaan liittyvät ongelmat tulee korjata pikaisesti.

Selvitys pohjautuu opetus- ja kulttuuriministeriön, Luovan työn tekijät ja yrittäjät Lyhdyn ja Tekijänoikeuksien käyttäjien neuvottelukunnan väliseen yhteistyöhön. Raportti luovutettiin ministeri Sanna Grahn-Laasoselle maanantaina 14.9.

Lähde: OKM